Laatste alarmering:
Datum vandaag Tijd 14:38:32 Hackfortlaan Barneveld 3771XD 78389 Prio Hoog Eenheid | Ambulance 07-105

Ambulance 07-105

dinsdag 25 september 2018

VRIJDAG 27|07

Stad van mijn dromen

Asje van DijkBurgemeester Asje van Dijk schrijft regelmatig columns, genoemd 'Asjeblieft'.

 

De burgemeester is overigens erg benieuwd wat u van zijn bijdragen vindt. Hij hoor het graag. Wist u trouwens dat u de burgemeester ook op Twitter kunt volgen? Zijn Twitteraccount is @AsjeDijk.

 

Stad van mijn dromen 

Bent u er ook op uitgetrokken de laatste weken of gaat u nog op pad? Wat is de stad van uw dromen? Waar gaat u graag naartoe tijdens uw vakantie of een stedentrip? Ik houd van Barcelona en Budapest en om meer dan dat ze met de B van Barneveld beginnen. De cultuur en architectuur, de artistieke en kunstzinnige sfeer, de muziek op gezellige pleinen en terrassen. Heerlijk eten of slenteren langs de uitgestalde waren en bijzondere winkeltjes die hun “couleur locale” geven. 

 

Deze zomer zitten die mooie steden er niet in. Wij trekken wat door Nederland vanwege mijn gebrekkige mobiliteit. Steden waar ik graag kom, zijn Amersfoort, Utrecht of Maastricht maar ook Leeuwarden, Haarlem of Zwolle. Ze hebben „iets‟, het leeft er. Ze bieden „beleving‟ met verrassende evenementen, theater en film. Het is er schoon en heel en het voelt er veilig en gastvrij. Ook bij de goed bereikbare parkeerplaatsen of stations waar je aankomt, ziet het er verzorgd uit. Winkels waar je mag proeven en uitproberen. Deskundig personeel dat uitleg en advies geeft. Plekken in het centrum waar je even kunt uitrusten met leestafels, zithoeken en gratis Wifi om mijn email en twitterberichtjes toch niet te missen. Een ballenbak met kinderoppas zodat ouders even rustig hun nieuwe kleding kunnen passen of een audio-installatie uitzoeken. En markten met biologische streekproducten, ze zijn steeds meer een welkome aanvulling op het bestaande winkelaanbod en trekken nieuwe doelgroepen naar het centrum. 

 

Levendige en dynamische centra kenmerken zich verder door allerlei vormen van muziek; van professioneel tot amateur en jongeren die hun talenten laten horen en zo nog een zakcentje bijverdienen. Ik zou zeggen, jongeren van de muziekschool en onze Harmonie, laat je maar horen! 

 

Ook kerken kunnen hun bijdrage leveren aan aantrekkelijke stadscentra. Door te zoeken naar nieuwe aanwezigheid en vormen van interactie. De deuren open te zetten met een meditatieruimte, muziek, persoonlijk gesprek, leestafels, religieuze kunst e.d. Ik vind het initiatief Rust.12uur van de kerken in Voorthuizen prachtig. Op zaterdagen in de zomervakantie gaat de deur van de kerk bij de markt open voor ontmoeting. 

 

Wat me deze zomer in verschillende steden trof, is de toenemende leegstand. Wat een armoe en wat ongezellig om langs die lege etalages te lopen. Maar het kan ook anders. Lege winkels worden ingericht als kunstgalerie, benut door ambachtelijke starters of als showroom voor de nieuwste auto- en motormodellen. Wat je in de wat grotere steden ook ziet, zijn de “wisselwinkels” waar voortdurend nieuwe introducties van kwalitatief hoogwaardige consumentengoederen plaatsvinden. Een paar weken lang staan ze vol met de mooiste koffiemachines, een nieuwe cosmeticalijn of de allernieuwste gadgets als smartphones of de nieuwe Apple. 

 

Gemeenten die leegstand adequaat aanpakken, bevorderen dat in de toeloopstraten naar het centrum de leegstaande panden worden getransformeerd naar woningen of appartementen. Dit om de winkelconcentratie toch vooral vast te houden en niet te laten versnipperen. 

 

Winkels en winkelcentra, zullen ze er over een poosje nog wel zijn? 

 

Sommigen zijn er pessimistisch over. Cor Molenaar schreef er een boek over: “Het einde van winkels?” Zullen mensen hun inkopen meer en meer via internet gaan doen en onze winkels links laten liggen? Er wordt immers steeds meer via webwinkels aangekocht. Recent onderzoek laat echter zien dat het niet of om de traditionele detailhandel of om internet aankopen gaat maar vooral om winkel én web. Een recent rapport van ABN-AMRO ("Cross Channel Retail") voorspelt dat 54% van de retailverkopen in Nederland in 2015 komt uit winkels die online én offline combineren. Etail en Retail versmelting wordt het al genoemd. Slim combineren dus van een mooie winkel waar je kunt kijken, voelen, passen en proeven met een online webwinkel waar je ook buiten de reguliere winkeltijden kunt vergelijken en bestellen. Die combinatie zou onze Barneveldse ondernemers onderscheidend kunnen maken. Het twitteraccount @BarneveldShops is trouwens een mooi begin van gezamenlijk optrekken van de ondernemers. Wie dit volgt, krijgt interessante berichtjes over aanbiedingen en activiteiten in het winkelcentrum. 

 

Een van de speerpunten van ons college voor de komende tijd is het maken van een nieuwe detailhandelsvisie. Juist nu komt het erop aan ons te beraden over de toekomst van onze winkelgebieden. Hoe houden we die vitaal voor de consument en het winkelende publiek en hoe creëren we samen een goede toekomst voor onze winkeliers en ondernemers? Daarover gaan we samen met hen aan de slag om plannen te maken voor een centrum dat toekomstvast is. Waar je kunt genieten, waar het leeft! Daarom Barneveld!

 

Asje van Dijk 

Reacties
Er zijn nog geen reacties bij dit bericht geplaatst.
Geef reactie
Naam
E-mail
YouTube URL
Reactie