Laatste alarmering:
Datum vandaag Tijd 14:22:20 Ongeval Letsel Burgemeester Kuntzelaan Barneveld Prio Eenheid | Politie Gelderland Midden (PersInfo Regionaal)
zaterdag 18 november 2017

VRIJDAG 19|05

Ei, ei, ei, we zijn zo blij...

Burgemeester van Barneveld, Asje van Dijk, schrijft regelmatig columns, genoemd 'Asjeblieft'

Vorige week bezocht ik het Nationaal Pluimveecongres in de Jaarbeurs in Utrecht. Daar liepen heel wat Barnevelders rond. En dan doel ik niet op het kippenras. Pluimveehouders, veevoederbedrijven, stallenbouwers, fokkerijen en broederijen, machinebouwers, transporteurs, eiverwerkers, slachterijen, food-producenten en mensen uit de handel en retail, banken of onderwijs en onderzoek. Bijeen om kennis te delen en na te denken over de toekomst van de pluimveesector. Barneveld en omgeving heeft onmiskenbaar een leidinggevende positie in deze sector; daar vertel ik niks nieuws mee. Niet alleen vanwege de aantallen kippen, maar ook omdat wij gezien worden als een toonaangevend expertisecentrum. Onderzoek en innovatie, onderwijs, training en kennisoverdracht, en een goed geïntegreerde waardeketen hebben zich hier ontwikkeld en geclusterd. Daar kijken anderen, ook internationaal, met enige jaloezie naar. Maar kunnen we die positie handhaven? Zal er over tien jaar nog ruimte zijn voor onze pluimveeboeren? De vlees- en eiproductie heeft het lastig. Het aanbod van producten uit bijvoorbeeld Polen, Oekraïne en Thailand groeit. Men neemt het daar minder nauw met de regelgeving op het gebied van gezondheid, duurzaamheid en diervriendelijkheid, hoor ik van de boeren. Als de eierboer langzaam aan verdwijnt, zal Barneveld en omstreken dan nog dat ´Poultry-Expertise Centre´ kunnen blijven? Verdwijnen met de primaire productie dan niet ook de technologie-ontwikkelaars en al die andere bedrijven die gelieerd zijn aan de sector?

 

Doemscenario's

Nu moeten we niet meteen in doemscenario's denken, geloof ik. Ik ben een optimist en onze positie is supersterk. Bovendien zal de consumptie van kippenvlees en eieren wereldwijd nog sterk stijgen, als gevolg van de groeiende wereldvoedselvraag. Kippenvlees is een geweldige bron van eiwitten, vitamines en mineralen en past uitstekend in een gezond voedingspatroon. Bovendien is de productie minder belastend voor het milieu dan andere vleessoorten, vanwege de lagere CO2-uitstoot en een goede voederconversie. Hoewel er dus nog een goede toekomst voor ons ligt, is het wel de vraag hoe onze pluimveeketen in een kritische thuismarkt innoveert om wereldwijd leidend te blijven. Zo maar een paar trends die dan meespelen:

 

  • Zou de groeiende vraag naar gezonde en voedingsrijke producten kunnen leiden tot een aanbod van eieren voor specifieke consumentengroepen, zoals ouderen, sporters, opgroeiende kinderen of specifieke patiëntengroepen?
  • Er is een toenemende belangstelling voor regionaal geproduceerd voedsel. Vraagt dit niet om herkenbare, traceerbare en typische streekproducten met in de beleving een hoge gezondheids- en dierenwelzijnsfactor?
  • Consumenten vragen steeds meer om gemaksproducten die snel te bereiden zijn en aan huis worden besteld. Zijn hiervoor speciale kip&ei-concepten te ontwikkelen?
  • In het luxere segment van de markt zijn nog goede marges te maken door zeer duurzame premiumproducten met een sterke identiteit. Is daarop met slimme marketing in te spelen? Onder motto's als bijvoorbeeld ´In food we trust´ of ´Eten op maat´?
  • De voortdurende vernieuwing wordt, naast technologie, steeds meer gedreven door het gebruik van data. Zo vertelde Michiel Peters van MOBA recent dat zijn machines voor het sorteren of verpakken van eieren enorm veel data over elk afzonderlijke ei verzamelen. Denk aan de grootte, het gewicht, de breuken en vele andere variabelen. Daaruit kan MOBA conclusies trekken over de gezondheid en het welzijn van de kip die de pluimveehouder weer kan helpen in het optimalisatieproces.

 

Dialoog

Het pluimveecongres hield de sector voor veel meer dan tot nu toe vanuit de markt, de consument, de maatschappij te gaan acteren. ,,Ga in dialoog met de maatschappij, wees transparant in je productieprocessen, communiceer met je afnemers, consumenten en kritische belangengroeperingen. Ontwikkel sterke merken met innovatieve kip- en eiconcepten. En verbeter de productieketen voortdurend." Dat vraagt om samenwerking in de keten en dat blijkt vandaag de dag wel makkelijk gezegd, maar niet eenvoudig te realiseren. Barneveld biedt daarvoor een thuishaven met het Poultry Expertise Centre waaraan sinds kort ook een nieuwe loot opereert: het praktijkcentrum voor emissiereductie. Dit centrum bij PTC+ wil met onderzoek en experimenten nieuwe technische toepassingen en methodes vinden om de uitstoot van bijvoorbeeld fijnstof te verminderen. We hebben dus nog steeds een goede thuisbasis voor het pluimveecluster en goede groeikansen. Dat vraagt wel om sterke schakels die de pluimveeketen vormen. En sterkere samenwerking tussen de schakels van de keten. Alleen dan kunnen we blijven zingen: ,,Ei, ei, ei en we zijn zo blij; want de toekomst die vieren wij".

 

Dr. J.W.A. van Dijk Burgemeester

 

Bron BDUmedia

Reacties
Er zijn nog geen reacties bij dit bericht geplaatst.
Geef reactie
Naam
E-mail
YouTube URL
Reactie