Laatste alarmering:
Datum vandaag Tijd 16:48:36 Sportparkstraat H Voorthuizen 3781BK 76415 Prio Hoog Eenheid | Ambulance 07-107

Ambulance 07-107

zondag 24 september 2017

MAANDAG 28|08

De knikkerpot

Burgemeester van Barneveld, Asje van Dijk, schrijft regelmatig columns, genoemd 'Asjeblieft'

De scholen zijn weer begonnen. Juf Ellen heeft een glazen vaas neergezet, die zij en de kinderen 'de knikkerpot' noemen. Naast de pot ligt een zak met gekleurde knikkers en elke keer dat de groep zich goed gedraagt, stopt de juf een paar knikkers in de pot. Elke keer als de klas lawaaiig is, de regels overtreedt of niet luistert, haalt de juf knikkers uit de pot. En als de pot helemaal tot boven toe vol zit met knikkers, beloont de juf de leerlingen met een klein feest.

 

Zo staan er in heel veel klassen vast ´knikkerpotten´. Onze juffen en meesters zeggen niet tegen hun leerlingen dat ze pas een pot knikkers kopen als de klas zich goed gedraagt. Ook beloven zij niet pas een feestje als alles 100 procent in orde is.

 

De pot staat er vanaf de eerste schooldag en aan het eind van die dag is de bodem al flink gevuld met gekleurde knikkers. Iedereen in de klas wordt uitgedaagd door goed gedrag een bijdrage te leveren aan de knikkerpot. Knikker voor knikker vult zich de vaas. De leerlingen weten dat ze hun juf kunnen vertrouwen en werken daarom hard en enthousiast mee aan het vullen van de pot.

 

De leerkracht zal zeker niet ongezien en zonder reden knikkers uit de pot halen, want beloofd is beloofd. En als de juf er een paar knikkers uithaalt, weet ook iedereen waarom dat gebeurt. Knikker voor knikker groeit het vertrouwen in elkaar. Knikker voor knikker ontwikkelt zich zelfvertrouwen en zelfbewustheid bij de leerlingen.

 

Telkens wordt goed en slecht gedrag symbolisch gemarkeerd. Iedereen draagt bij aan het klassenresultaat. In de eerste dagen lijkt het feestje nog een eind weg, maar als de knikkerpot over de helft gevuld is, doet iedereen er nog een knikker bovenop. Is dat niet een boeiend knikkerspel?

 

Kwetsbaarheid

Ik kwam het voorbeeld van de knikkerpot tegen in een boek dat ik las met de opmerkelijke titel: ´De kracht van kwetsbaarheid´.

De Amerikaanse hoogleraar Brené Brown stelt hierin dat kwetsbaarheid geen teken van zwakte is, maar juist de weg naar moed, betrokkenheid en betekenisvolle verbindingen. Ze moedigt aan om perfectionisme te laten varen en kwetsbaarheid te omarmen. In je werk, je relaties en de opvoeding van kinderen. Minder beheersen en controleren, meer voelen en beleven.

Het is verlokkelijk om een beeld te scheppen van perfectie en onaantastbaarheid, maar durven we ook onze onzekerheden, angsten en emoties, onze kwetsbaarheden te delen?

 

Onaantasbaarheid

´Kwetsbaarheid, niets voor mannen toch´. En voor vrouwen? We geven ons niet graag bloot, willen alles in de hand houden en opteren liever voor zekerheid en onaantastbaarheid. Daarom denken we graag na over de vraag: ´Wat zou jij proberen te doen als je wist dat het niet kan mislukken?´. Maar stellen we onszelf ook wel eens de vraag: ´Wat is de moeite waard om te doen, ook al mislukt het?´.

 

Misschien valt er van alles aan te merken op wat je dan doet. Maar als je je best doet, de bereidheid hebt om te laten zien wie je bent, je bloot durft te geven, met je onzekerheden, zou je daarvan dan kunnen groeien? Is dat dan een teken van zwakte of van moed?

 

Ja, bijvoorbeeld iets toegeven waar je vreselijk tegenop ziet. Heel erg ver je nek uitsteken om iets goed te maken. Of te accepteren dat je bang bent dat het mis kan gaan. Nogmaals, is dat zwakte of moed?

 

Kwetsbaarheid tonen is misschien niet makkelijk, het voelt vaak erg ongemakkelijk maar het is wèl moedig. Ook, zo stelt professor Brown, heeft het positieve gevolgen voor je gezondheid, zowel fysiek als mentaal. Bovendien, zo zegt zij, is de kracht van kwetsbaarheid dat het een bron is voor liefde, verbondenheid, geluk, moed, empathie, hoop, medeleven, verantwoordelijkheid en authenticiteit. Je kwetsbaar tonen, vraagt wel om een vertrouwde, veilige omgeving met verbondenheid en wederzijds respect. Maar door ons te laten zien zoals we zijn en ons niet mooier voor te doen, groeit op zijn beurt ook dat vertrouwen en de verbondenheid over en weer. Zou die ´knikkerpot´ van school ook ons kunnen helpen om symbolisch aan te geven wanneer er knikkers in de pot van vertrouwen en verbondenheid gestopt mogen worden? Knikker voor knikker!

 

Dr. J.W.A. van Dijk Burgemeester

 

Bron BDUmedia

Reacties
Er zijn nog geen reacties bij dit bericht geplaatst.
Geef reactie
Naam
E-mail
YouTube URL
Reactie